Mindegy, hogy ezt a könyvet, jelen esetben egy 19. századi német regényt, az Effi Briestet, korábban unatkozva tette félre, most pedig különös izgalommal fordul felé. De mégsem a könyvvel való találkozásra vágyik.
Egy másik, az előbbinél bátrabb és szemtelenebb férfi egy vonatúton egyenesen megszólít egy vele szemben ülő, olvasó nőt. Bár a nő lelkesen beszél a kezében tartott, általa sokadjára olvasott műről, a férfi még évek múlva sem ismerkedik meg a... legalábbis a könyvvel.
Az előbbi példa Pawel Huelle Castorp című regényéből származik, az utóbbi, nos... bizonyára egy megírásra váró könyvből. Hans Castorp esetében mindegy, hogy a nő lengyel, és egy másik férfi társaságában üdül, s hogy hősünknek sincs bátorsága közeledni. Mintha a könyv, a kézzelfogható tárgy lenne az egyetlen lehetséges, legitim érintkezési felület két ember közt, amelyben és amely által megszólíthatják egymást.
Mint ahogy a Biblia bármely sorából új vallás születhet, ugyanígy új művet ihlethetnek a nagy alkotások, irodalmi művek, a maguk módján szintén szent szövegek részletei is. így vagy úgy újramesélünk mindent, mint a görögök az isteneik történetét. A könyvek is egymással beszélgetnek. Így emlékeztetjük magunkat a nagy hősökre, történeteikre. Újra és újra értelmezve, megismételve, átírva, a jelen felől kérdezve: vajon érvényes-e még Pitagorasz vagy newtoni termodinamika második tétele, a VIII. szimfónia, a Mona Lisa, a Hamlet, a Faust, a Bűn és bűnhődés vagy A varázshegy. De ugyanabba a folyóba kétszer azért sem lehet belépni, mert hiszen maga a folyó sem ugyanaz. Mert már maga a kérdésfeltevés is új univerzumokat hoz létre: egy relativitáselméletet vagy egy másik regényt.
Thomas Mann maga is újraírt egy legendát, a Faustét, Pawel Huelle, a kortárs lengyel író pedig egyetlen részletet nagyít ki Mann másik művéből: A varázshegy főhősének ifjúkori, egyetemista éveit, azt a bizonyos négy félévet írja meg, amelyet Hans Castorp a danzigi műegyetemen töltött.
Nagyítás ez – időben. Előbb a nagyítás. Aztán az idő.
Pawel Huelle látszólag jó tanítvány és jó olvasó módjára hódol mesterének, Thomas Mann-nak, aki megteremtette e halhatatlan, könyvbe zárt alakot, Castorpot. A danzigi korszak olyan, mint egy kitalált történet az ifjú Castorp inaséveiről, személyiségének kialakulásáról. Mintha egy „hiányzó” fejezetet kínálna a nagy könyvhöz, A varázshegyhez. A szerző látszatra egy másik író játékszabályai szerint játszik, azaz ír. Ugyanaz a szemlélődő, lét- és valóságidegen, történelmen kívüli, idealista Hans Castorp köszön vissza e könyvben. Az ifjú diák Danzigról szinte csak annyit tud, hogy ez a vad Keleten van, legalábbis az ő nyugati Hamburgiához, kifinomult otthonához képest. Nemcsak az egyetemi közösségen marad kívül, de mindent és mindenkit távolról, idegenként szemlél. Nem érti szállásadója kusza viszonyait, nem fogja fel, hogy mit keresnek Danzigban a lengyelek, meg hogy kik azok a kasubok, és miért orosz tiszttel utazgat távolról szemlélt, egyre éteribb alakot öltő lengyel szíve hölgye, s miért szemtelenkedik vele egy (vélhetőleg lengyel) villamosvezető. Egyáltalán: hol és mikor van ő.
De könyve vége felé az író lassan elveszti türelmét saját, pontosabban Thomas Mann teremtményével szemben. A kívül vagy inkább mindenek fölött álló Castorpot a szerző egyre leplezetlenebb dühvel szemléli. És megalkotja a saját, jelenbeli, finom, búvópatakszerű Castorp-kritikáját: a hajdan idealista szemlélődő ma inkább közönyösnek nevezhető, aki nem vesz tudomást a jelenről, akinek létidegensége, oktalan és talán felelőtlen idealizmusa a mából szemlélve inkább érdektelenséghez, megvetéshez, fensőbbségtudathoz, übermensch-önképhez hasonlít. Elvégre Hans Castorpnak fogalma sincs arról, hogy hol jár, kik között, és nem is kíváncsi rá. Hogy Danzig lengyel neve Gdansk. S hogy háború készül. S hogy a Kelet micsoda is a nyugati ember számára.
A német szerző Danzigjából így lesz egy lengyel író Gdanskja. Ezt az utat járja be Castorp, anélkül hogy ráeszmélne. Aki eszmél: a reménybeli olvasó.
Nem véletlen, hogy a könyv utolsó lapjain Hans Castorp nagyszerűen vizsgázik matematikából a Bolzano-Weierstrass-tételből. Abból a (könyvben mottóként is idézett, a halandó olvasó számára felfoghatatlan) függvényből, amely csak elméletben létezik. Tiszta képlet, amelynek a görbéjét nem lehet felrajzolni. Mintha a valóság Castorp számára csak egy könyv maradna, elmélet, amelyben két ember végül mégsem találkozik.
Engedélyezi, hogy összegyűjtsük és felhasználjuk az adatait, ezáltal személyre szabhassuk az Ön számára nyújtott szolgáltatásainkat?
Állítsa be az Ön számára elfogadható viselkedési módokat vagy látogassa meg e célból létrehozott bővebb információt tartalmazó oldalunkat, hogy tájékozódjon a lehetőségeiről!