McCullers 1917-ben született, és csupán ötven évet élt, a zongoraművészet helyett az írást választva az amerikai szépirodalom nagyj ává nőtte ki magát, több regény, színdarab, esszé és költemény került ki a kezei alól. Műveit az Európa Kiadó gondozásában ismerhetjük, visszatérő témái az őrület, a szexualitás, a női test, de olyan húsbavágó, kontinenseken átívelő társadalmi kérdéseket is feszeget, mint a kirekesztés, a homoszexualitás vagy a konformizmus, továbbá önéletrajzi elemek is jócskán fűszerezik az életművet. Első regénye huszonhárom éves korában jelent meg Magányos vadász a szív címmel 1940-ben, kisregénye, Az esküvői vendég 1946-ban, A szomorú kávéház balladája 1951-ben, utolsó regénye, Óra, mutató nélkül pedig 1961-ben.
Az Egy arany szem tükrében című írást keserédes-mályvacukros íz lengi körül, amíg eljut a történet végső, fájdalmas sziluettjéig. McCullers négy részre osztott regénye, amibe azonnal szerelmes lesz az ember, és ami eredetileg 1941-ben látott napvilágot – még szintén a szerző húszas éveinek elején – a perzselő és szikrázó szenvedélyek földjéig, Dél-Amerikáig és a lét három fundamentumáig kalauzol minket: az életig, a szexig és a halálig. A kicsit több mint százhúsz oldalas regény nagyjából két évet fog át. Egyhangúság, békeidő, közös esti kártyázások. Katonai támaszponton vagyunk. A lopásra hajlamos Penderton százados és felesége, Leonóra élik mindennapi, unalmas életüket, amíg melléjük nem költözik Langdon őrnagy nejével, a mindenki által őrültnek hitt Alisonnal.
Williams közlegény – az írás egyik kulcsfigurája – is a támaszponton teljesít szolgálatot, aki ha csak teheti, mályvacukrot szopogat a szájában. Williams szigorú vallásos nevelést kapott, mely sok esetben az egészséges szexuális fejlődésnek szab gátat, fél a nőktől, mert apja arra tanította, hogy halált okozó fertőzést kap tőlük, egész kisfiú kora óta nem beszélt nővel. Mióta viszont meglátta a százados feleségét meztelenül, azóta éjjelente szemmel tartja a házukat, megfigyeli a család szokásait, és összesen hétszer lopakodik be az alvó nő mellé a hálószobába. Egykor gyilkosságot követett el, afféle ösztönlény, nem igazán érti, mi történik vele, különös transzba képes esni, és olyankor megmagyarázhatatlan dolgokat tesz. A százados nemcsak iránta, hanem felesége szeretője, Langdon őrnagy iránt is gyűlölettel kevert homoszexuális vágyakat érez.
Alison igen érdekes személyiség, s amióta mindkét mellbimbóját ollóval levágta, ostobának gondolják, ő maga sem hisz saját szemének, amikor besurranni látja a közlegényt a szomszéd házba, először valamiféle képzelgésnek véli, majd azt hiszi, a férje az. Az őrnagy kilengéseit nehezen tűri, kemény vajúdása és a kis Catherine-je elvesztése, rémképei, valamint öncsonkításos ügye és egész karaktere igen mély lelki-filozófiai-feminista értelmezésre ad lehetőséget. Kis filippinó szolgájába, a fiatal, romantikus lelkű, művészien festő, könnyed, mély érzésű és bohó Anacleto-ba szerelmes, el akarja hagyni a férjét. Végül egy virginiai szanatóriumba vitetik, ahol a második éjszaka szívrohamban meghal, és ezzel valahol mindannyiuk élete a végéhez ér. McCullers a legvégsőkig képes a normalitás-őrület pengeélén táncoltatva szereplői érzéseit lefojtani, az esté-lyek csillogása ideig-óráig tudja feledtetni a frusztráltságot, de eljön egy pont, amikor az időzített bomba kioldódik, és krimiszerűen gyilkosságba torkollik a regény. McCullers szereplőjével ellentétben nem hamiskártyás, értékítélet nélkül bemutat és elmond, még filozófiai vitát is nyit két szereplő között arról, boldogság-e, ha a normalitás feladásával jutunk el a beteljesülésig. Az írás majd’ minden alakja megoldatlan össztársadalmi és poszttrau-más lélektani problémákat vet fel. A százados személyisége a látens homoszexualitás és homofóbia, a tolvajlás és a szadizmus témakörét boncolgatják, Leonóra az önmutogatás megtestesítője, Williams a társadalomból kilógó antiszociális, voyer szereplő, Alison a férfivilág szabályaihoz alkalmazkodni képtelen nő, aki a világ torzulásaira heves válaszokat ad, mindegyikükre azonban jellemző a fásultság, amelyből az őrület ösvényén át találnak kiutat. Az amerikai nőirodalom értő olvasásához jó szívvel ajánlom Zsadányi Edit elemzéseit, mert amiről ő és McCullers beszél, arra oda kell figyelni.
Engedélyezi, hogy összegyűjtsük és felhasználjuk az adatait, ezáltal személyre szabhassuk az Ön számára nyújtott szolgáltatásainkat?
Állítsa be az Ön számára elfogadható viselkedési módokat vagy látogassa meg e célból létrehozott bővebb információt tartalmazó oldalunkat, hogy tájékozódjon a lehetőségeiről!