Ezek a szálak aztán, ahogy egy jól felépített regényben, mint az életben, találkoznak is, a klasszikusnak mondható három szál pedig úgy fonódik össze, ahogy azt itt két férfi figura éli meg elbeszélőként. Közben mi is rohanunk a világot körbeutazó, aztán menekülő alakokkal, tudjuk, a vég felé. Különös, de a regény nem tűnteti fel túlzottan fájdalmasnak a halált, inkább drámai, semmint rettenetes, mégpedig azért, mert az egymással való kapcsolatokban van valami életen, halálon is túlérő erő: magasztosán hangzik, ha kimondom, örök összetartozás – a regény mindezt csak lebegteti, mert inkább titkokat hordoz, és mérsékelten érzelmes.
Marek Šindelka annak ellenére, hogy írónak mondja magát, a regényébe is beleoltott verses részleteket. Ezek a lírai szakaszok sajátos módon, tényleg szervesen válnak a mű részévé, úgy narrálják a regény szövedékes történeteit, mint ahogy a cselekményben megjelenő japán művészet-, és hagyományos világszemléletből ismerős: indirekt módon, képekkel gazdagon és szabad intuícióval. S mindebből valami érdekesen új dolog lesz, olyasmi, mint az állítólag keleten kitalált máig csodálatos kertészeti trouvaille: ha egy almafát ügyesen beoltanak egy körtevesszővel, akkor azon a fán később alma és körte is terem.
A fiatal író gyümölcsözően gazdag motívumvilágot mozgat a történetével, amelynek részei többszörösen összekapaszkodnak a valósággal. A könyv három része finom átfedésekkel, és jó ritmusú váltásokkal ugyanazt a történetet bontja ki. Rendkívül szórakoztató, ahogy a regényben folyton változik az időtagolás, és mozog az elbeszélői pozíció is, így ettől olyan érzése van az embernek, mintha máshol lenne és máskor, miközben lépten-nyomon bizonyosságot kap, hogy itt van és most. Az íróból előhívott költő három helyzetet ír le sűrítve is egy-egy dalban – a lírai részletek olyan meglepően bukkannak elő, mint a bimbók, és valóban ígérnek, rejtenek, várakozást keltenek. A regény fő figuráinak, Andrejnak és Kristófnak története mellett megjelenik Nina, akinek mindkét férfi alakítja az életét. A szereplők nevei persze nem ötletszerűek: amire megismerjük őket, már köréjük gondoltuk Szent András és Szent Kristóf alakját, jelentős mitológiai hozadékkal.
Persze felesleges lenne analitikus teljességre törekedni és sorolni, mi mindenből eredeztette Marek Šindelka a történetet, mert a kombinációi a legizgalmasabbak. Figyelemre méltó írói alapossága és magával ragadó, szárnyaló érdeklődése miatt kerül közel az olvasóhoz, aki eleinte ügyesnek gondolja a növényvilágot elgondolkodtató filozófiai mintának feltűntető szálakat. Már a regény elején olyan növénytani érdekességbe keveredik az ember, amiről sokáig azt hiszi, hogy ügyes írói fogásokkal felépített mítoszteremtést követ, és valami reálistól éppen elhajló mesébe sétál bele. S lássunk csodát, a kaukázusi medvetalpat, mint a kipusztíthatatlan, minden más növényi, sőt élő kultúrát lassan kiszorító, akár hét méter magasra is megnövő gazt nem az írói fantázia, netán egy alaposan felépített szakábránd hívta életre, hanem a korabeli (még ugyancsak kevés eszközzel és tudással dolgozó) géntechnológia, illetve aztán a csudálatra méltó erőteljesen életképes növényre való vágy. így, aztán amikor áttelepítették egy másik helyre, ott szinte ökológiai robbanást generált.
A regényben mindeközben haladunk az emberi történettel is, beleszőve a helyenként valószerűtlen valóságot. És hogy az írói huncutság aztán milyen formát ölt, azt nem árulom el, de megvan a szerethető olvasói élmény, amikor az ember néhány oldalra legalább elveszíti a talajt, a realitást. Aztán először csak egy kicsi bizsergés szalad át a fejből a testbe, hogy mindjárt összeér a külső valóság a belső valósággal, a világ az íróval, és a végére már alig tudjuk, mi van kint, és mi van bent. Sőt addigra már azzal is tisztában vagyunk, hogy a benti valóság nem különül el a kintitől, és a világ alakítja a történeteinket, ugyanakkor – bármilyen merész gondolat is ez – a történeteink is formálják a világot. Ami pedig minden olvasót mozgásban tart, ebben a regényben is megvan: amikor az írói képzeletre felfut a valóság, és az egy történetként kihajt, akkor az olvasó azon a hajtáson feljebb tud menni, és onnan nézve éppen magára láthat.
A regény végzetességébe pedig kicsit belefeledkezve olyan bölcsességekre jut az ember –legalább gondolatban – amivel meg lehet érteni újra, hogy hol vagyunk, hogyan kell örülni a legkisebb szerencsénknek is, különösen ahhoz képest, ahova tartunk.
Engedélyezi, hogy összegyűjtsük és felhasználjuk az adatait, ezáltal személyre szabhassuk az Ön számára nyújtott szolgáltatásainkat?
Állítsa be az Ön számára elfogadható viselkedési módokat vagy látogassa meg e célból létrehozott bővebb információt tartalmazó oldalunkat, hogy tájékozódjon a lehetőségeiről!