Rimbaud óta tudjuk, hogy „az én – az valaki más” („je est un autre”), aki tehát önmagáról, életéről, gondolatairól ír, az nem azonos a „valóságos”, „hús-vér” személlyel. Bizony, ahhoz, ami megesett vele, Konrád sokszor hozzákölt, kitalál személyeket, helyszíneket és eseményeket, de ezért nem tehető felelőssé. „A könyv magát írja, a szerző leül, figyel, vár, ajánlatok érkeznek, a türelmesen kivárt mondat megállja a helyét. Az önéletrajzírás: kutatás. Adva van egy vizsgálati személy szőröstül-bőröstül, mindennel, amit egy ember önmagáról tudhat, nem feledve, hogy egész folyamatos környezetünkkel együtt vagyunk azok, akik vagyunk. Az én tehát igen sok embert jelent”. Vagyis: az én – az valakik mások.
Centruma persze van ennek az ironikus, ám halálosan komoly kutatásnak: „Ennek a könyvnek a szervező közepe időben az 1989-es fordulat, az erőszakmentes forradalom, a metamorfózis át és vissza a polgári világba.” Konrád szemmel láthatólag idegenkedik a hagyományos emlékirat nosztalgikus, igazságosztó, az elbeszélőt minden magánesemény és világtörténelmi fordulat közepébe állító jellegétől. Nem akar öreg, nagypapás bölcs lenni: „Könyveim egy-egy tevékenység szemügyre vételéből, cselekvési helyzetek feltérképezéséből születtek, szakmák körnvezettanulmánvai. És most mi jön? A nagypapa naplója? Egyelőre szögre akasztom a vénülés-projektet, unalmas és terméketlen„ – írja. Különösen irtózik az élet nagy kérdéseitől – ezeket kifejezetten humoros, harsányan mulatságos színekkel ellensúlyozza: „Hogy mire várok? Az életem értelmére. Jöjjön be a kertkapun, vegye le a kalapját, és köszönjön. Mondja: »Tisztelt uram, én vagyok az ön életének az értelme.«” Amit viszont nagyon fontosnak és érdekesnek tekint a szöveg beszélője, az az emlékezés folyamata, az emlékek rögzítésének jellegzetességei, a megtörtént (vagy meg nem történt) dolgok elbeszélése. „Nincsen önkénytől mentes elbeszélés, minden, ami van, egy pillanat múlva már csak volt, amiről ezt is, azt is lehet állítani. Nincs a szöveget megelőző cselekmény, az észjárás maga a mese” – foglalja össze saját szövege megírásának tanulságait.
Az Inga a változásoknak, eseményeknek, fordulatoknak a figyelem lankadatlanságának a könyve. Legalább annyira fontos benne az, aki néz, mint az, amit azután le is ír. Dohogására, dörmögésére, ironikus mosolyára érdemes odafigyelni.
Engedélyezi, hogy összegyűjtsük és felhasználjuk az adatait, ezáltal személyre szabhassuk az Ön számára nyújtott szolgáltatásainkat?
Állítsa be az Ön számára elfogadható viselkedési módokat vagy látogassa meg e célból létrehozott bővebb információt tartalmazó oldalunkat, hogy tájékozódjon a lehetőségeiről!