Egyes kutatók felfedezők, akik ismeretlen területeket térképeznek fel a pedagógia világának szerteágazó földjén. Mások a feltárt felszínt kutatják, és ahogy egyre mélyebbre jutnak, értékes kincseket hoznak a felszínre. A pedagógia sokféle részterületét vizsgáló kutatások mégis büszkélkedhetnek egy közös jellemzővel. Összeköti őket a mögöttük meghúzódó szándék, amely – talán a tudományok széles spektrumát tekintve egyedülálló módon – nem is lehet és sosem lehetett más, mint jobbá tenni egy világot, az iskola világát.
Ez a szándék vezérli Sántha Kálmánt is, aki a Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban című könyvében ezúttal módszertani segítséget kíván nyújtani a pedagógiai kutatók és a neveléstudomány iránt érdeklődők számára egyaránt. Arra vállalkozik, hogy a kvalitatív kutatás izgalmas, sokrétű – ezáltal nehezen definiálható és kezelhető – folyamatából kiragadja a mintavétel témakörét, és a felmerülő kérdéseket körüljárva újszerű választ adjon rájuk. Hat fejezetben foglalja össze és rendszerezi az ismereteket. A kérdéskör tárgyalásának aktualitása nem vitás, hiszen a kvalitatív kutatás kettős helyzetben van: egyrészt nő a népszerűsége, másrészt még mindig sok bizonytalansággal, kétellyel fordulnak felé a kutatók. Sántha Kálmán ezért a mintavétel sajátos módszertani kérdései mellett a kvalitatív kutatás komplex témakörébe is az alapoktól vezeti be az olvasót.
A pedagógiai kutatások segítségével ugyanis az oktatási rendszer legkülönbözőbb területeiről ismerhetünk meg hasznos adatokat, információkat és összefüggéseket. Megismerhetjük például a szülők iskolával szembeni elvárásait. Elemezhetjük, miként alakult a felsőoktatási intézményekben tovább tanulók létszáma az elmúlt években. Megfigyelhetjük, melyek a leglényegesebb kulcskompetenciák az általános iskolában a pedagógusok szerint. Megdöbbenhetünk azon, hogy hány iskolás véli úgy, hogy a tanárok igazságosan bánnak a diákokkal. S most már azt is világosan láthatjuk, hogy mely országban éri el a legtöbb tanuló a legmagasabb olvasási teljesítményszintet. De a pedagógiai kutatások jóvoltából arra az egyszerű kérdésre is választ kaphatunk, hogy hazánkban szeretnek-e a diákok iskolába járni. S miután – hosszú módszertani folyamat eredményeként – megtudtuk a lényeges információkat, tovább töprenghetünk, és immár alátámasztott tudományos ismeretekkel vághatunk neki annak, hogy fontos következtetéseket vonjunk le, és értékes összefüggéseket tárjunk fel.
A szerző által bemutatott kvalitatív kutatás világában képzeletbeli látogatást tehetünk az „átlagos iskola” falain belülre, ahol bepillanthatunk a legrejtettebb, legtitokzatosabb zugokba is. E vizsgálatok ugyanis azt próbálják feltárni, hogy miként gondolkodnak az emberek bizonyos tényállásokról. Arra kíváncsi, hogy a tények, információk milyen személyes jelentőséget hordoznak. Hiszen milyen kutatásra is van szükségünk akkor, ha arra a komplex kérdésre szeretnénk választ kapni, hogy miként gondolkoznak a diákok az iskoláról; milyen kép él bennük az iskoláról? Miért szeretnek iskolába járni és miért nem? A feladat roppant nehéz, mivel nem létezik rá általános válasz, „csupán” személyes történetek, amelyeket az élet számos élménye sző át. Milyen helyzeteket kell megvizsgálnia a kutatónak, milyen módon kell elvégeznie a kutatást, és hány személyes történetet kell megismernie (vagy másképp „mekkora mintát kell vennie”), amikor a „miértekre” kíván megbízható tudományos választ adni? Ezeket a kérdéseket helyezi a középpontba Sántha Kálmán.
Az első fejezetben a kvalitatív kutatást mint önálló területet mutatja be a szerző. Több szempontból közelíti meg általános jellemzőit, módszereit, eljárásait, valamint ezek különböző csoportosítási lehetőségeit, de rámutat a sajátosságaira is. A kvalitatív kutatásra esküdő és azt elutasító kutatók érveit egyaránt felsorakoztatja. A kutatás fejlődéstörténetének felvázolásával pedig a gyökerénél ragadja meg az összetett problémafelvetést. A különböző, filozófiai nézetek és elméleti iskolák bemutatása remekül jelzi, miként járultak hozzá az elmúlt két évszázad során a tudományos megközelítések a kvalitatív kutatás sokrétűségének, komplexitásának, rugalmasságának (ki)alakulásához és fejlődéséhez.
A második fejezet a kvalitatív kutatás folyamatát, felépítésének logikáját értelmezi. A könyv írója kitér a hipotézisek szerepére a kvalitatív kutatások területén belül. Következetesen párhuzamba állítja a kvantitatív és a kvalitatív kutatás elemeit. A célja nem bizonyos megoldások elvetése, hanem a módszerek sajátosságainak világos kiemelése, valamint a két módszer lehetséges integrálásának kifejtése. Segítségével az olvasó megismerheti a kvalitatív kutatás folyamatának körkörös jellegű felépítését, amelyben a fázisok (a vizsgálat tárgyától, kérdésfelvetésétől fogva az adatgyűjtés kérdésein át az eredmények értelmezéséig) párhuzamosan haladnak és hatnak egymásra.
A kvalitatív pedagógiai kutatás alapos általános tárgyalását követően a harmadik fejezetben a kvalitatív mintavétel-kiválasztással és az ezt meghatározó alapkoncepciók kérdésével foglalkozik kimerítően a szerző. A kvalitatív pedagógiai kutatás tükrében (újra)értelmezi a reprezentativitás követelményét, a kutatási etika szerepét, valamint a mintavétellel kapcsolatos elméleti ismereteket. Egy olyan újszerű vizsgálódási folyamat képe rajzolódik ki, amely nem előre meghatározott elméletek, hipotézisek igazolását vagy elvetését, sokkal inkább az elméletek (ki)fejlesztését szolgálja. E rugalmas kutatáshoz megfelelően szokatlan mintavétel kapcsolódik, ahol már nem a reprezentativitás a cél, „hanem az egyedi esetek alapos feltárása” (Sántha 2006, 58.). A módszertani elvek és technikák világos ismertetése mögött egy olyan pedagógiai kutató látásmódja is felrejlik, aki amellett, hogy a kvalitatív kutatás összetett, dinamikus folyamatát szakmai alkalmasságával kívánja alátámasztani, jó légkört is igyekszik teremteni a kutatás során, és partnernek tekinti a résztvevőket.
A negyedik részben Sántha Kálmán nyolc mintavétel-kiválasztási stratégiát és ezekhez tartozó eseteket mutat be. A fejezet elején feltárja az elméleti és a statisztikai mintavétel közti különbségeket, majd összegzi az egyes eljárások jellemzőit. Az érdeklődő olvasó megismerheti az egyes stratégiák jelentőségét, alkalmazásuk előnyeit, veszélyeit és a bennük rejlő lehetőségeket.
Az ötödik fejezetben hat gyakorlati kérdést tisztáz a mintavétel-kiválasztással kapcsolatban, amelyek az olvasóban is megfogalmazódhattak a kötet tanulmányozása során. Érthető, világos választ ad a szükséges minta nagyságára, a mintavétel-kiválasztási eljáráskor fellépő problémák megoldására, a kutatás korlátaira, az általánosíthatóság megvalósítására, a különböző módszerek integrálásának lehetőségeire, valamint a mintavétel-kiválasztás szerepére a kutatás felépítése során.
Az utolsó fejezethez érkezve Sántha Kálmán kutatás-módszertani könyve felvértezi a kutatót (az olvasót) a kvalitatív kutatásokhoz szükséges ismerettel és szemléletmóddal. Jól hasznosítható tudást nyújt a helyes mintavétel-kiválasztás megállapításához és elvégzéséhez: világos elméleti háttérrel szolgál, valamint ellátja a kutatót az elengedhetetlenül fontos módszerekkel és eszközökkel. Ennek megfelelően a hatodik fejezetben már ahhoz a kutatóhoz szól, aki nem veszti szem elől hitét, és tisztában van a kvalitatív kutatásban rejlő lehetőségekkel. A kvalitatív módszerekben sok helyen fellelhető nagyfokú szubjektivitás miatt a szerző felhívja a figyelmet azokra a követelményekre, amelyeket a kutatónak biztosítani kell a tudományosan megalapozott, sikeres eredmények megszerzése érdekében. Sántha Kálmán körültekintően elemzi az objektivitás, a megbízhatóság és az érvényesség sajátos kritériumait, valamint mindazokat a speciális követelményeket, amelyek szerepet játszhatnak a kvalitatív kutatás során. A fejezetek végén található kulcskifejezések, valamint a név- és tárgymutató segíti a könyv feldolgozását.
A tudományos módszertani könyv célja, hogy rámutasson a – kutatók számára sok kihívást jelentő – kvalitatív kutatás folyamatára, különösen egyik lényeges elemére, a mintavétel-kiválasztásra. Segíti az érdeklődőket, hogy alátámasztott, jó kutatást végezhessenek. Amellett, hogy világossá teszi a kutatás-módszertani elveket, a szükséges eszközkészlettel is ellátja az olvasót. Komplex, kritikai gondolkodásra és ehhez tartozó összetett cselekedetre buzdít a gyakorlati eljárás során. Olyan kutatót idéz meg, aki képes felfedezni a „vizsgálati minta” mögötti arcokat, és azokat a személyes történeteket, amelyek hol mosolyt, hol egy grimaszt varázsolnak rájuk. Hogy mennyire lesz eredményes a vizsgálat, az a kutató munkájától és személyétől is nagymértékben függ.
Engedélyezi, hogy összegyűjtsük és felhasználjuk az adatait, ezáltal személyre szabhassuk az Ön számára nyújtott szolgáltatásainkat?
Állítsa be az Ön számára elfogadható viselkedési módokat vagy látogassa meg e célból létrehozott bővebb információt tartalmazó oldalunkat, hogy tájékozódjon a lehetőségeiről!