A könyv első fejezete a szociális életképességek megalapozása címszó alatt olyan kérdésekkel foglakozik, mint felkészítés a munka világára, az élethosszig tartó tanulás, egészségmegőrzés, pályaorientáció. A fejezettel kapcsolatban kiemelhető, hogy az élethosszig tartó tanulás kapcsán felmerül a felnőttnevelés (andragógia) kérdése is, amelyet pontosan definiál. Ezzel korábban pedagógiai kiadványokban nem találkoztam, holott szoros kapcsolatban áll a pedagógiával. A másik témakör, amelyre érdemes külön felhívni a figyelmet, az informatikai kompetencia fejlesztése és az IKT-eszközök alkalmazásának kérdése. Ez szintén újdonság a pedagógiai irodalomban annak ellenére, hogy egyre többször halljuk a szükségességét.
A második fejezetben a pedagógusszerep változásaival foglalkozik. Az aktuális szerepek bemutatása mellett a tanári kapcsolattartás fontosságáról és annak lehetőségeiről is olvashatunk, ennek elemeként a szülőkkel való kapcsolattartás is megjelenik. Külön alfejezet a pályakezdő pedagógusoknak szánt útmutatást tartalmaz, amelyet szintén példaértékűnek tartok.
A könyv harmadik fejezetének címében található kifejezés: az iskola mint örömforrás az oktatásnak olyan megközelítéséről tanúskodik, amellyel ritkán találkozhatunk. A motiváció szerepének és lehetőségeinek bemutatása mellett a gyermekközpontú oktatással is megismerkedhetünk, ami számomra érthetetlen módon eddig a neveléstudomány mostohagyermekének számított. A motiváció és a gyermekközpontúság témaköréhez kapcsolódva az értékelés alternatíváit is megismerhetjük ebben a fejezetben.
A negyedik fejezet az oktatás problémáival, nehézségeivel és azok megoldásával foglalkozik. A következő kulcsszavakkal találkozhatunk: integráció, inkluzív pedagógia, mentálhigiéné, viselkedészavar. A fogalmak tisztázása mellett megoldási javaslatokat is kaphatunk a problémák kezelésére. Ha ez nem lenne elegendő, a különböző iskolához, oktatáshoz kapcsolódó pszichológiai szolgálatok feladatát, tevékenységét is bemutatja a fejezet.
Az ötödik, egyben utolsó fejezet a tanári önképzéssel foglalkozik. Változó világunkban ennek egyre nagyobb szerepe lesz. Az önképzéshez gyakorlati segítséget is nyújt a tájékozódás alapvető forrásainak bemutatásával. Talán azért, mert ezen a területen rendelkezem a legmélyebb ismeretekkel, ezt az alfejezetet találtam a legkevésbé kidolgozottnak, és a megadott források itt a legszegényesebbek. Tisztában vagyok azzal is, hogy ennek az egyetlen oka az, hogy a témával kapcsolatban nem lelhető fel más forrás, ugyanakkor a felsorolt források bármelyikét áttekintve az érdeklődő átfogó képet kaphat a pedagógiai tájékozódás lehetőségeiről.
A kiadvány szerkezete logikus, tartalma összefüggő, annak ellenére, hogy különböző szerzők munkáit fogja össze. Az egyes témakörök elméletének rövid és szakszerű, ugyanakkor érthető leírása mellett a gyakorlati tevékenységhez is hasznos tudnivalókkal szolgál a könyv. Nem törekszik a téma részletes bemutatására, inkább a legfontosabb alapfogalmakat, elméleteket és gyakorlati megoldásokat mutatja be. Az adott témába bevezető, gondolatébresztő jellegű kiadvány, és ehhez segítséget is kapunk.
Az alfejezetek végén a bemutatott ismeretekhez kapcsolódó kulcsszavak is megjelennek, jól kiemelve. Ezt könyvtárosként pozitívan értékelem, bár a használhatóság szempontjából célszerűbbnek tartottam volna, ha a cím után helyezik el. Így a könyvet kézbe vevők azonnal látnák, hogy az adott alfejezet milyen kérdésekkel foglalkozik. A kulcsszavak mellett néhány kérdést is felvetnek a szerzők, amelyek a téma továbbgondolását segítik. A témakörrel részletesebben megismerkedni kívánók a felhasznált források jegyzékét is megtalálják. A forrásjegyzék mennyiségében és tartalmában az alfejezetek jelentősen eltérnek, de általánosságban elmondható, hogy naprakész forrásokból merítenek. Azoknál a témaköröknél, amelyeknél hazai forrás kevésbé állt rendelkezésre, a szerzők a nemzetközi irodalomból merítenek.
A könyvet naprakésznek, jól használhatónak tartom, úgy gondolom, elsősorban a pedagógusjelöltek, doktoranduszok és hivatásukban megújulni kívánó pedagógusok hasznos forrása lehet.
Engedélyezi, hogy összegyűjtsük és felhasználjuk az adatait, ezáltal személyre szabhassuk az Ön számára nyújtott szolgáltatásainkat?
Állítsa be az Ön számára elfogadható viselkedési módokat vagy látogassa meg e célból létrehozott bővebb információt tartalmazó oldalunkat, hogy tájékozódjon a lehetőségeiről!