Más kérdés, hogy kit hogyan térít észhez aztán sors, miféle kötelességek vagy épp pofonok kényszerítik rá előbb vagy utóbb a józanabb, kiszámíthatóbb, tervszerűbb életvezetésre. Nevezzük ezt a folyamatot az egyszerűség kedvéért felnőtté válásnak.
Grecsó Krisztián ötödik könyve, egyben második regénye egy végzett, tehát már a húszas évei közepén járó jogászfiút kísér végig ezen a nála igen rövidre szabott, alig négy hónapos úton. A szeptemberi munkába állásakor még zöldfülű, félénk, tesze-tosza srácból ez alatt a rövid idő alatt egy bátor, önmagáért kiálló, a hétköznapok finomságait jól ismerő és azokat élvezni is tudó fiatalember lesz, aki képes hosszú távú, felelősségteljes döntéseket is hozni. Hogy ez mennyire jó neki, az a regényben szerencséjére nyitott kérdés marad, de hogy az élete mindezeknek köszönhetően új minőséget kap, az kétségtelen. De mi történik voltaképp a nevében is a múlt század első felének polgári regényeit idéző dr. Voigt József ügyvédbojtárral az amúgy napjainkban játszódó regényben?
A történet maga egy csalódással kezdődik: a fiú szeretett volna az egyetemi városban, Szegeden maradni, de álláslehetőségek hiányában a szűkösnek és unalmasnak ábrázolt Tótvárosba, azaz Békéscsabára kerül, ahol a regény talán legjobban megrajzolt figurája, a nagybátyja veszi pártfogásába. Ez a bizonyos ötvenes nagybácsi, Szarka Lajos egy ugyancsak frusztrált alak, aki sportolóként az olimpiáról álmodott, de egy rosszkor jött sérülés és a párttal való szakítás után máris egy vidéki gimnázium tornatanáraként látta magát viszont. És bár ebben a szerepében sikeres, hiszen a tanítványai szeretik, a nők pedig egyenesen imádják, igazán csak a titkos, a drog körül szerveződő összejövetelek gurujaként érzi jól magát. Voltaképp az ördöggel cimborál, de Grecsó ezt a metaforát kissé eltúlozza, amikor az ördögöt valóságosan is megjeleníti szereplői előtt – igaz, ők is csak az extrém, a drogtól, a félelemtől vagy a fáradságtól torzult tudatállapotokban látják és hallják a gonoszt. Tehát a valóság és a képzelgés határai az olvasó számára is bizonytalanok, ami jó. Kevésbé jó, hogy mindeközben a világirodalom nagy ördögregényeit is megidézi szerző, a Doktor Faustustól a Karamazov testvérekig és az Ördögökig, de az azokban lévő ideológiai-filozófiai feszültséget a Tánciskola meg sem tudja közelíteni. Sőt, a regénynek ez a szála inkább csak terheli a szöveget, nehézkessé teszi a történetet, az olyan apróságokkal pedig, hogy Szarka Lajos kutyáját – Devilnek hívják, még didakszist is ráhúznak. De hát a kísértések az ördög nélkül, pláne az ördöggel kötött szerződés tétjei nélkül is nagyok, kár volt tehát ezt beleerőltetni a szövegbe.
Annál is inkább kár volt, mert így kevesebb tér jutott azoknak a szövegrészeknek, melyekben Grecsó Krisztián igazán jó. Mégpedig a szituációteremtésnek, a jelenetezésnek, a jellemábrázolásnak, az anekdotázásnak. Mesteri, ahogy a vasárnapi ebéd díszleteit, a háziasszony mozdulatait, az ebéd közbeni fecsegést leírja, remek, ahogy a kényszervállalkozóként strucctenyésztésbe fogó apa lehetetlen helyzetét ábrázolja, illetve a apa halálával végződő ostoba balesetet elmeséli, ahogy igazán felszabadultak, mégis mértékletesek az erotikus jelenetek is, melyek a test ugyancsak izgalmas felfedezésének történetét szövik bele a regénybe. Grecsó kiválóan ismeri a vidéki kisvárosok fojtott légkörét, a pletykák és az intrikák természetét, a sógorságok és a mutyizások mindenhová elérő hatalmát. Ismeri a hetedik érzék és a harmadik szem ígéretével előálló tanok vonzerejét, varázsát és veszélyeit. De sokat tud a férfi és a nő kapcsolatáról is, a vágyról, illetve a megaláztatásokról, az elvágyódásról és az idegenségről és mindezt jó érzékkel, kellően színesen és olvasmányosan írja meg.
Az érzékenység és a technikai felkészültség azonban kevés egy igazán jó regényhez. A részleteiben kiváló szöveg nem áll össze egységes művé, valami innen is, onnan is hiányzik, avagy ebből is, abból is sok van. Mintha nem lennének igazi tétek sem: az ördög csak amolyan vidéki, kis hatókörű ördög, a nagybácsi valójában egy kispályás, másoknak is sokat ártó figura, a szerelmek pedig nem hordoznak igazán komoly dilemmákat. Talán épp ezért hoz zavarba a regény befejezése. Látszólag happy end a zárás, hiszen Jocó felismeri, hogy nagybátya példája nem hozhat megoldást, az általa terjesztett áltanok pedig pusztítóak, hogy aztán keserűségében, illúzióvesztetten egy – egyébként nagyon jól megjelenített, a helyzetét pontosan látó – mozgássérült lány mellett kössön ki. Azaz miközben azt hihetjük, hogy lám-lám, mégiscsak van igaz szerelem, nem a testek, hanem a lelkek találkozása hoz boldogságot – ami, valljuk be, olcsó, lektűrös tanulsága lenne a könyvek –, szépen sokasodnak a kérdőjelek. Inkább úgy tűnik, minden mindegy, semminek sincs következménye, bármire lehet igent vagy nemet mondani. Kár, hogy ez a probléma sincs elég pontosan kidolgozva.
Egyszóval: Grecsó Krisztián írt már ennél mélyebb és jobb könyvet. És még fog is.
Engedélyezi, hogy összegyűjtsük és felhasználjuk az adatait, ezáltal személyre szabhassuk az Ön számára nyújtott szolgáltatásainkat?
Állítsa be az Ön számára elfogadható viselkedési módokat vagy látogassa meg e célból létrehozott bővebb információt tartalmazó oldalunkat, hogy tájékozódjon a lehetőségeiről!