Esztétától valami szépet! Szerencsére van az európai kultúrtörténetnek egy olyan időszaka és helyszíne, amely művészetének nagyságához, szépségéhez kétség nem férhet. (Még akkor sem, ha az esztéta, például, épp azon töpreng sokat, hogy mikor, mi alapján tartottak műalkotásokat szépnek, vagy hogy érvényesen írhatóak-e le ma is a művek e minőségekkel – nem csoda, ha bizonytalankodva használja e jelzőket.) E nagyszerű korszak pedig az itáliai reneszánsz, s pontosan e címet viseli a Rolf Toman által szerkesztett kötet, mely itthon a Vince Kiadó gondozásában jelent meg.
A borítón Michelangelo Sixtus-kápolna mennyezeti freskójáról Izaiás próféta nagyszerű alakja látható. Találó bevezetése a könyvnek: a próféta e jeleneten éppen becsukta a könyvet, de ujja a lapok között, arcán kétség, bizonytalanság tükröződik, nem érti tán, vagy megrettenti a könyvből kiolvasható isteni lényeg. De mögötte egy ifjú alakja hívja, mutat a freskó fentebbi részén megfestett Istenalak felé, mintegy biztatja, folytassa az olvasást, nem csal a prófétai látomás.
Nyissuk ki hát mi is ezt az ugyan szerényebb ígéretű könyvet, melyben az „isteni Michelangelo” mellett sok más zseniális művész munkáján keresztül, ha nem is az isteni lényegbe, de az ember szellemi, művészi látomásainak nagyságába pillanthatunk be.
Jó ez a könyv „lapozgatósnak”, vizsgára való készülés szünetében, néhány percre elmerengeni a sok száz színes illusztráció valamelyikén, felidézni a sokat látott képeket, szobrokat, azokon új részleteket fedezni fel, de biztosan mindenki talál olyan műveket is, melyeket eddig nem ismert. Itt van mindjárt a belső címkép, Botticelli Tavasz című képének három táncoló gráciája, mely ugyan nem egy anatómiai rajz, de azért egy s más hajlat ezen is megfigyelhető az áttetsző leplek alatt – s micsoda kecsességgel megmutatva! Mindezekből úgy tűnhet, tucatközhely reneszánsz ismeretterjesztő műről van szó, mi tagadás, a címe is ezt sugallja, de ez távolról sem igaz. Kilenc szerző tizenegy kiváló tanulmányát szerkesztette kötetbe R. Toman, a kötet végén a korszak jelentős családjainak családfáját, a pápák és dózsék névsorát találjuk, kislexikon segít a szakterminusok értelmezésében, bibliográfia is tartozik a könyvhöz, sőt mi több, szakértő magyar nyelvű kiegészítéssel. Építészet, szobrászat, festészet és rajz mind tárgyalásra kerülnek egy, a korszak művészettörténeti közhelyeinek problémáit érzékenyen felmutató bevezetőt követően. A tanulmányok olyan olvasókra számítanak, kiknek van valamelyest képük a reneszánsz művészetéről, de nem e korszak szaktudósai. Bátran bele lehet tehát fogni a vizsgára készülés szünetében akár egy-egy tanulmány elolvasásába is, a szövegek megértése nem igényel előzetes művészettörténeti tanulmányokat, de ez korántsem jelenti, hogy iskolás felmondásai lennének máshonnan jól ismert dolgoknak. A szerzők és a szerkesztők nagy erénye, hogy a kutatások új eredményeit is felhasználó szakmai alaposságot a széles közönségnek szóló írásmóddal ötvözték. Akiket érdekelnek a technikai újítások, olvashatnak többek között a reneszánsz bronzöntési technikákról, vagy arról az érdekes témáról, hogy a portréfestészetet hogyan befolyásolta az olajfestés elterjedése. Olyan izgalmas kérdésekbe kaphatunk bepillantást, mint például hogy mit jelentett Siena és Firenze közti versengésben a „campanilismo”, vagyis a harangtornyok építése általi versengés, vagy hogy talán Michelangelo volt az első művész, aki a nem nyilvánosságnak szánt előkészítő vázlatrajzait is papírra készítette. Sok remekmű, sok érdekesség egy vaskos kötetben, amely ráadásul olyan drága, hogy otthonra úgysem vesszük meg. Keressék meg hát itt a könyvtár polcán!
A könyvajánló a PTE Egyetemi Könyvtára által a Dél-dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpontban 2012. november 21-én szerdán, 14.30 órakor megnyílt "MindenKép(p)en Olvasunk!" című olvasást népszerűsítő fotókiállításra készült!